Stöd för alla

Våra stödpersoner tar emot samtal, mail och chattar med både utsatta vuxna, närstående, yrkesverksamma och ibland även utsatta barn. Vi har tystnadsplikt och du får vara anonym om du vill. Alla stödpersoner är medlemmar i Rise och har själva erfarenhet av att ha utsatts för incest eller sexuella övergrepp i barndomen. Rise stödtelefon, stödchatt och stödmail är tillgängliga för alla, även för dig som inte är medlem.

Under veckorna 28-32 (12/7-15/8) är våra öppettider begränsade pga sommmarledigheter. Du finner aktuella öppettider nedan.

Om du vill ringa

Telefon: 08-696 00 95

Måndagar kl 20-21

När du ringer till oss varar samtalet i upp till 20 minuter, för att så många som möjligt ska ges möjlighet att komma fram.

Om du vill maila

Om du mailar till Rise, som du kan göra när som helst, får du svar inom några dagar. Räkna dock med att vår svarstid kan bli lite längre under vecka 28-32. Du når oss via: stod@rise-sverige.se

Om du vill chatta

När du chattar med Rise möter du, precis som med telefon och mail, alltid en stödperson med egen erfarenhet av att ha varit utsatt som barn. De har alla gjort ett tystnadsåtagande och genomgått vår särskilda utbildning för stödpersoner. Du kan alltid vara anonym och lämna när du vill.

Du startar chatten genom att klicka på ”Starta chatt” nere till höger när chatten är öppen. (Då chatten inte är aktiv står det istället ”Hjälp”). Då ställs du i kö för att chatta och vi tar emot i tur och ordning efter köplats.

Öppettider* för chatten är just nu

Vecka 28
Tisdag kl. 20-21 (besvaras av stödmän)
Onsdag kl. 20-21 (besvaras av stödkvinnor)
Fredag kl. 11-12 (besvaras av stödkvinnor)

Vecka 29
Onsdag kl. 20-21 (besvaras av stödkvinnor)
Fredag kl. 11-12 (besvaras av stödkvinnor)

Vecka 30-32
Tisdag kl. 20-21 (besvaras av stödmän)
Onsdag kl. 20-21 (besvaras av stödkvinnor)
Fredag kl. 11-12 (besvaras av stödkvinnor)

*Vi stänger ibland kön en stund innan sluttiden, för att hinna med att svara alla dem som står i kö innan tiden för chatten är slut. Ibland har vi också extra öppet, exempelvis i samband med storhelger.

Har du frågor om telefon, mail och chatt?

Du kan när som helst ta kontakt med oss för frågor. Mejla då till: info@rise-sverige.se

För dig som är närstående

Ibland har vi möjlighet att erbjuda särskilt stöd för anhöriga/partners/närstående, exempelvis föreläsningar eller stödgrupp. Du finner då aktuell information här. Se även mer information under fliken För närstående.

För dig som är yrkesverksam

Du kan alltid beställa informationsmaterial från oss eller göra förfrågningar om föreläsningar/utbildningar, genom att maila info@rise-sverige.se. Se även mer information under fliken För yrkesverksamma.